8 идеи как да насърчим децата да развиват въображение и логика
Снимка: Guliver / iStock
Малките деца мислят само в категории тук и сега – какво могат да видят или да докоснат и какво се случва точно в този момент. Ако скриете играчка от погледа им, за тях тя изчезва и спира да представлява интерес. Това е пример за конкретно мислене.
То ни следва през целия живот. И като възрастни често предпочитаме да видим как точно се сглобява новият шкаф например, да пробваме шапката, която ни харесва, вместо само да си представим как би изглеждала на главата ни.
Въпреки това, с порастването детето започва да мисли за нещата, без задължително да трябва да ги види и пипне, става възможно да разсъждава над дадена ситуация, да отговаря на въпроси като „Какво би станало, ако…?“.
Детето започва да мисли за идеи и понятия, които имат малка или почти никаква връзка с „тук и сега“. Това абстрактно мислене играе много важна роля за ученето и придобиването на социални умения. Абстрактното мислене е в основата на логическите съждения, решаването на проблеми, организирането, планирането и анализирането.
Учителите още в начален етап работят с децата, за да ги стимулират да развият своето абстрактно мислене. Малките ученици започват да изпълняват задачи, където мисленето като процес заменя конкретни физически действия.
Вместо да смята, подреждайки пръчици например, детето пресмята резултата, изписвайки цифри в тетрадката си. Така след няколко години детето вече може да работи с теории, да решава математически уравнения, да разсъждава по даден проблем, да прави логически заключения.
Всяко дете минава през едни и същи етапи на развитие от конкретно към абстрактно мислене и в една и съща последователност. Само скоростта е различна.
Как да насърчим абстрактното мислене
1. Насърчавайте използването на предмети, които помагат в ученето - кубчета, фигурки и т.н.
2. Винаги започвайте с конкретни примери от живота на детето и едва след това, ако е нужно, преминете към абстрактните.
3. Ако малкото има предимно конкретно мислене, то трудно преминава от частното към общото, затова винаги му давайте няколко ясни примера, и едва след това ще може да стигне до общата идея. В противен случай, децата с конкретно мислене ще ограничат знанието си само до примера, който сте използвали. Да речем, говорите за летенето. Освен самолетът, който лети, използвайте птици, листа на дървета, балони и др.
4. Опитвайте се да учите децата да мислят повече в категории или абстрактно. Създавайте категории и смесвайте видове в различни категории. Например, можете да групирате пчелите, пеперудите, щъркелите заедно, защото летят. Но друга група може да се сформира от пчелите и осите, защото жилят.
5. Задавайте въпроси като: "Какво би станало, ако...?" Поставяйте героите в хипотетични ситуации. Разигравайте различни роли.
6. Насърчавайте децата да мислят за общите и различните неща, да търсят прилики и разлики между конкретни прeдмети и явления. Например, по какво птиците и самолетите си приличат и по какво се различават. Какво е общото между леглото, стола и масата.
7. Използвайте постери, схеми, картинки, за да подкрепите децата в осмислянето на логическата последователност.
8. Провокирайте ги да мислят за бъдещето. Как си го представят? Какво се случва?
"Ако правиш, каквото винаги си правил, ще получаваш това, което винаги си получавал.”
Източник: priobshti.se
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари